projecten opgestart - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Antoinette Groot - WaarBenJij.nu projecten opgestart - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Antoinette Groot - WaarBenJij.nu

projecten opgestart

Blijf op de hoogte en volg Antoinette

05 Mei 2016 | Indonesië, Mataram

Lieve mensen,

Ik kan weer op mijn laptop werken en hopelijk lukt het om weer een bericht te plaatsen. Wifi wil ook niet altijd meewerken.
Afgelopen maandag hebben we in de avond dus een `vergadering` gehad met de hoofden van de kampong en de burgemeester. Er zijn veel wensen.. Het allerbelangrijkste is de start van de bouw van de kliniek. Daarnaast gaan we nog een aantal andere, reeds lopende projecten opnieuw leven in blazen.
Dinsdag zijn we weer de kampong in gegaan om een aantal zeer arme gezinnen te bezoeken. We hebben budget om 2 huisjes te bouwen en we hebben 4 gezinnen bezocht. Ja... dat maakt het natuurlijk alleen maar moeilijk want we gunnen het natuurlijk alle 4 de gezinnen. Van het ene gezin slapen er iedere nacht 3 buiten, het andere gezin is een alleenstaande vrouw, het andere gezin is zo`n beetje het armste en een bejaard echtpaar wat buiten slaapt. Tja..... we hebben er heel bewust met elkaar over gesproken en uiteindelijk is het de alleenstaande moeder met het kleine kind geworden en het allerarmste gezin..... Er moet een offerte gemaakt worden en deze moet ik dan ondertekenen en goedkeuren. De offerte was meteen de volgende dag klaar want ja.... ze willen beginnen. De afgelopen 2 jaar heeft Harry zo`n beetje 25 mensen opgeleid tot timmerman, metselaar, elektricien en die willen graag aan de slag.
De engelse lessen zijn gisteren al begonnen en daar hebben we dinsdagmiddag spullen voor gekocht. Woordenboeken, schriften.
Maandag is het in Ijobalit dorpencompetitie en dat maakt dat de vrouwen en de ambtenaren druk zijn met de voorbereiding. De naailessen en computerlessen kunnen daarom pas dinsdag beginnen. Maar er is voldoende belangstelling en nu doen ze de lessen iedere dag.
De bouw van de kliniek is inmiddels ook begonnen. Gisteren hebben ze alles uitgemeten en paaltjes geslagen, vandaag tot en met zaterdag worden de sleuven gegraven en dan is maandagmiddag de ceremonie van het leggen van de eerste steen. Daarbij zijn de projectontwikkelaar, burgemeester, projectleider (ik dus) en een heleboel ambtenaren, lokale bevolking aanwezig. Er wordt ook een spandoek gemaakt met alle sponsoren erop.....
Gisterenavond zijn we teruggereisd naar het Westen, ik ga hier nu wat projecten bezoeken, kijken naar de voortgang en Maartje wilde alleen naar de Gili, dus die is vanmorgen vertrokken. Ik ben vanmorgen naar de hoofdstad geweest om een draagbare airco, ventilator en doucheslang te komen. In het huis in de kampong zijn alle basisvoorzieningen aanwezig maar de nachten zijn erg warm. Verder ga ik hier nog e.e.a. uitzoeken maar daar vertel ik over als ik er geweest ben. Kortom, van alles te doen, door te ontwikkelen en op te starten. Lieve groet
Antoinette

• 05 Mei 2016 - 18:54

Harry Peters:

Hoi Antoinette,
    Het gaat zo te lezen meer dan goed met de voorbereidingen en uitvoeren van de projecten,
    Doe allen de groeten en veel succes in de West met yani en Esni

Ik hoor je

Groeten vanuit een mooie lentedag in NL. 20 graden en het wordt warmer

Harry en Lineke

• 05 Mei 2016 - 20:43

Walter Vrijsen:

He Antoinette,

Wat een activiteiten.
    Het lijkt wel of je dit al jaren doet.
    Wat ik mooi vind, is toch vooral de samenwerking met de locals en de manier waarop zij betrokken worden en wellicht ook echt hun ding wordt en blijft.
    Ik wens je veel inspiratie toe en genieten.

groetjes,
    Walter Vrijsen

• 05 Mei 2016 - 22:18

Peer:

Knap hoe je deze mooie projecten ziet en aanpakt!

• 06 Mei 2016 - 23:30

Hilda:

Antoinette, wat kun je in die korte tijd veel doen. De keuzes maken samen met de locale bevolking is mooi, dan worden het projecten die je echt samen doet. Het zou fijn zijn als je de kliniek kunt starten, gezondheidszorg is toch een basis behoefte voor iedereen. Leuk dat Maartje zelfstandig aan de slag is . Veel succes en ik wacht op je volgende verslag.
    Groetjes Cor en Hilda

• 07 Mei 2016 - 22:44

Annemieke:

Lieve Antoinette, wat ben je gelijk weer goed op dreef daar! Dit werk past je zo goed, echt heel mooi hoe je je inzet voor de mensen daar

• 09 Mei 2016 - 11:06

Peter:

Goed bezig Antoinette! Geniet er van en veel succes, groeten Peter

• 09 Mei 2016 - 19:45

Kathleen:

Hoi Antoinette,

Wat fijn dat je kan zien dat je vorige projecten mooi doorlopen. Veel succes met deze projecten en geniet ervan! Leuk om weer op de hoogte te blijven via je blog!

Groetjes, Kathleen