Prachtige natuur en het plasticafval probleem - Reisverslag uit Selong Daya, Indonesië van Antoinette Groot - WaarBenJij.nu Prachtige natuur en het plasticafval probleem - Reisverslag uit Selong Daya, Indonesië van Antoinette Groot - WaarBenJij.nu

Prachtige natuur en het plasticafval probleem

Door: Antoinette

Blijf op de hoogte en volg Antoinette

15 Mei 2016 | Indonesië, Selong Daya

De natuur is hier werkelijk prachtig. Wij komen op sommige plekken waar geen toeristen komen. De dorpen Orong, Kekeran en Teloke liggen aan de voet van de berg. Hoe verder je omhoog loopt en de dorpen in gaat geniet je van de natuur. Het zijn kleine trekkings die je maakt als je naar boven loopt. Hier loopt de rivier de Kali en afgelopen dagen zijn er een paar flinke regenbuien geweest en dan hoor je het water door de rivier stromen. We bezoeken een toilet wat gebouwd is en waar 14 gezinnen gebruik van gaan maken. Inmiddels functioneert de toilet goed. Er is licht en water en de mensen maken er gebruik van. Al het materiaal moest met de scooter en het laatste stuk lopend naar boven worden gebracht. Goed om te zien dat het werkt en de wandeling daarnaar toe is prachtig. Onderweg naar huis drinken we wat bij een gezin, er wordt palmsuikerdrank geschonken. Heel zoet maar best lekker.
Onderweg worden we ook geconfronteerd met de afval. Dat is hier werkelijk een groot probleem. De mensen gooien alles op de grond en hebben totaal geen besef wat al die rommel voor de natuur en het milieu betekent. Zij denken, straks regent het weer en dan spoelt alles weer lekker schoon. Geen idee dat alles in de zee spoelt en dat er plasticsoep gecreëerd wordt.
Inmiddels hebben we ook kennis gemaakt met het recyclen van plastic. Tenminste van deel van plastic bekers kunnen tassen gemaakt worden en van bepaalde plastic verpakkingen. Dat ziet er werkelijk prachtig uit. Je moet dan denken aan de hype die in Nederland ook (geweest ) is en dat er van theezakjes van alles gevouwen werd. Maartje en ik zijn nu aan het proberen om daar een eerste kleine stap in te zetten. We hebben nu 3 plaatsen bezocht waar ze deze tassen maken. Een plaats was op het eiland Gili Gede, een schoonheid aan natuur. We zijn daar terecht gekomen door een Nederlandse vrouw die inmiddels al 20 jaar ontwikkelingswerk doet waarvan ze de laatste 12 jaar op Lombok woont. Zij heeft ons meegenomen naar dat eiland vorige week zondag en we hebben een prachtige dag gehad. Het doel was om de vrouwen te bezoeken die de tassen maken en dat hebben we dan ook gedaan maar daarnaast hebben we van de zee genoten. We hebben gesnorkeld en daar zien we dan ook het plasticprobleem. Je ziet de plastic zakjes en afval in de zee. Ook de stranden moeten iedere dag worden schoongemaakt omdat er zoveel rotzooi aanspoelt.
Inmiddels hebben we de foto`s en tassen aan de vrouwen in zowel het Oosten en het Westen laten zien en er zijn genoeg vrouwen die het willen leren. De tassen kunnen verkocht worden en goed gebruikt om naar de markt te gaan. Het zijn de laatste dagen van Maartje hier en morgen en overmorgen gaan we 2 dagen naar Kuta om nog een paar dagen te luieren. We gaan daar een hele simpele fotopresentatie in elkaar zetten. Dinsdag vertrekt Maartje en woensdag ga ik hier in Orong de presentatie laten zien en willen we start maken om de kleuters het plastic aan het eind van de ochtend te verzamelen en te selecteren. Er is hier in het dorp nog een leeg klaslokaal en dat hopen we te mogen gebruiken als knutselruimte. Novi, degene die hier de boel coördineert is helemaal enthousiast. Terug in Nederland kunnen we dan gaan nadenken hoe we dit project verder gaan uitbouwen met de schoolkinderen. In het Oosten, in Ijobalit ga ik dat zo aan het eind van de week ook doen…. Hopende dat dit eerste ministapje een aandeel en opstap is naar de aanpak van een groot probleem hier in Indonesië….

• 15 Mei 2016 - 15:30

Carien:

Super Antoinette en Maartje.
    Jullie zijn goed bezig daar. Geniet nog en voor Maartje alvast een goede terugreis gewenst.
    Groetjes en succes met alles.

• 15 Mei 2016 - 16:57

De Grootjes:

Top .....wat zijn jullie mooi en goed bezig. We zijn echt trots !

kuzz en veel lieve groeten

de Grootjes

• 16 Mei 2016 - 09:25

Hilda:

Antoinette en Maartje, Heel goed bezig. In het klein beginnen met de aanpak van een groot probleem is een goed begin.
    Als het lukt om mensen bewust te maken van de noodzaak van het inzamelen van afval en dat daarmee dan nog een handeltje op te zetten is met de spullen die ervan gemaakt kunnen worden, help je de lokale bevolking weer aan een stukje financiele vooruitgang,
    Maartje, geniet nog van die laatste dagen en een goede terugreis gewenst. Liefs Hilda en Cor

• 17 Mei 2016 - 10:08

Willemien:

Lieve Antoinette,

Het klinkt daar prachtig. Die natuur, dat moet geweldig zijn om daar rond te lopen! En wat mooi dat jullie met de plastic berg aan de slag gaan.
    X
    Wmien

• 18 Mei 2016 - 19:50

Myriam:

Lieve Antoinette,
    Bijzonder dat er mensen zijn, zoals jij en Maartje,die zich inzetten voor het welzijn van de allerarmsten aan de andere kant van de wereld. Je zou willen dat je ze ook een stukje besef kunt bijbrengen wat vervuiling doet met een land/ zee. Maar een " eerste" (of eigenlijk "tweede") start is gemaakt en je kunt nou eenmaal niet alles.
    Veel succes, geniet ze en zorg goed voor jezelf.
    x, Myriam