aankomst en eerste indrukken - Reisverslag uit Selongbelanak Timur, Indonesië van Antoinette Groot - WaarBenJij.nu aankomst en eerste indrukken - Reisverslag uit Selongbelanak Timur, Indonesië van Antoinette Groot - WaarBenJij.nu

aankomst en eerste indrukken

Door: antoinette

Blijf op de hoogte en volg Antoinette

02 Mei 2016 | Indonesië, Selongbelanak Timur

De kippen scharrelen rond, op de grond een gerafelde mat waar we opzitten met daarnaast onze slippers. In het midden een paar kommen met eten. Rijst, groents, kip, die veel te heet, spicy is. De locle bevolking kookt errruuuug pittig. Nieuwsgierige kinderogen, rommel, bladeren, plasric etc..we zijn heel welkom, vrolijke stemmen om ons heen, gelach...

We hebben een fijne reis gehad en het was fijn om de eerste avond in een hotel te slapen. Een goed bed, warm water en keuze genoeg aan eten..tuurlijk ff in het ritme komen dus de nacht was onfustig ook al waren we heel moe. We werden opgehaald door Nunug eb haar man, 2 projectleiders uit Lombok, een heel goed weerzien, onderweg een sateetje van straat gegeten..war aangeraden wordt nooit te doen maar het smaakte on heerlijk....

Zondag werden we om 10 ujd opgehaald door Yani en Mus, locale mensen, met scooter om naar de kampong te gaan...heel gezellig om ze weer te zien. Lachend en zwaaiend aan de ingang van het hotel, fris gewassen en geschoren. We reden naar de kampong en daar waren we in 10 minuten. Een wereld van verschil. Eerst de projecten gaan bekijken. De dam die vorid jaar was doorgebroken en nu weer gerepareerd. De dam had ook dewaterpomp meegespoeld en die ligt nu ergens begraven. Dat maakte wel dat ernog geen water op school is maar verder........de lagere school is prachtig. Vorig jaar stond ik daar op een stuk bebost terreein en nu staat er een prachtig geboue waar iedere dag 50 kinderen uit de bergen les krijgen. De theresiaschool uit sr. Michelsgestel heeft geld ingezameld voor schoolspullen en dat is mooi, want het gebouw staat, tafeltjes en stoeltjes en verder niets....
In de middag kregen we een gigantische bui en zijn we met de auto naar de stad gegaan om beltegoed en internetkaart te kopen. Daar waren we ook een tijd mee zoet voordat we dat weervoor elkaar hadden. Gelukkig nog tijd voor een duik, we zitten niet voor niets in een hotel met zwembad... in de stad gegeten en s'avonds een afspraak met Nunung en haar man over de bouw van de clinic in Ijobalit. Wel spannend hoor, de handtekening zetten onder al die documenten. Alles doorgenomen en het plan besproken. Wegaan deze week starten met xe bouw van een kliniek in ijobalit in het oosten van Lombok. En daar zijn we tegen de middag dus aangekomen. We werden weer hartelijk ontvangen en er was een bruiloft war we meteen mee naar toe genomen werden..practig om te zien. Daarna wat bijraten en de kampong. Heel gezellig en humor. Daarna naar ons huis..... we hebben een huisje midden in de kampong, een bed, badkamer (met bak water om te wassen en een frans toilet) schoon en koud water. Buiten lopen de kippen en de ganzen, spelende kinderen.
we hebben een rondje langs de kampong gemaakt en het is mooi om te zien dat de projecten verder zijn gegaan. Het naaiatelier wordt iedere dag gebruikt en in oktober zijn alle speeltoestellen op de kleuterschool opgeknapt, lekkages in het dak gemaakt en een toilet gebouwd. Ook de regering is hier volop bezig. Er zij 24 openbare toiletten gebouwd en er worden paden verhard. Afval blijft een probleem, daar gaat Maartje zich over buigen. Zo meteen komt de burgemesster en hoofden van de kampong om de projecten voor dit jaar te bespreken en die komen er nu aan dus ik ga afsluiten...

• 02 Mei 2016 - 18:23

Annie:

Heel veel succes met alles

• 02 Mei 2016 - 20:30

Hilda:

Fijn dat de projecten die vorig jaar gestart zijn, goed doorlopen. Veel succes met de nieuwe projecten. Ik ga je verslag morgen vroeg aan Lara voorlezen, zij vindt het heel intressant wat jij en Maartje doen voor de arme kinderen.
    Succes.

• 02 Mei 2016 - 20:51

Clasien:

Zo te lezen weer een mooi weerzien. Een mooie bodem om het een vervolg te geven. Veel ( werk) plezier samen, ik blijf jullie volgen. Liefs Clasien

• 02 Mei 2016 - 21:49

Ina:

Goed om te horen dat de projecten zijn vruchten afwerpen.
    Succes met de opzet van de nieuwe projecten.
    Top Maartje dat jij je gaat buigen over het "afval"-probleem!
    We blijven jullie volgen.
    Liefs Ina

• 03 Mei 2016 - 00:09

Annemieke Biert:

Lieve Antoinette, ik leef weer helemaal mee en zie het allemaal voor me! Mooi hoir om dit zo met je dochter te kunnen doen!

• 03 Mei 2016 - 10:13

Marjo:

Mooi om te lezen dat de projecten allemaal nog lopen. Op naar nieuwe uitdagingen want dat gaan ze zeker worden. Veel succes en geniet van iedere dag.

• 03 Mei 2016 - 12:23

Petrien En Marc:

Geweldig dat alles zo mooi is door gegaan naar jou vertrek vorig jaar. Veel succes met alle nieuwe projecten, fijn om dit samen met Maartje te kunnen doen. Geniet van alles en iedereen. Groetjes de "Poosjes

• 04 Mei 2016 - 12:34

Leentje:

Lieve Antoinette,

Ontzettend leuk dat je me deelgenoot hebt gemaakt van je bevindingen.
    Ik heb enorm veel bewondering voor wat jullie daar aan het doen zijn.